heja mig

åh, det har gått så himla bra med början till bra regelbundna måltider denna veckan. blev lite för mycket för mig idag så fick (skapade) en liten hetsätning efter kvällsmålet och kräktes sedan.
besvikelsen efteråt var jobbig, men samtidigt en sund reaktion! självklart ska jag bli besviken på mig själv om jag kräks. det är inget okej beteende.

har varit orolig och ångestfylld hela dagen. måste hitta strategier för att förhindra hetsätningar och komma på banan igen när jag känner så. började jobbigt redan vid frukosten i morse, sedan blev det lite småät i skolan. vågade mig tom på att smaka liten bit choklad några kompisar köpt åt oss. borde väl egentligen inte göra sådant än, eftersom jag direkt börjar tänka på hur jag kan (måste) kompensera upp det hela.
nervösåt två clementiner och ett plommon runt lunch pga detta, lunchen blev väldigt liten.
gick hem med ångest, smååt lite. tog en promenad, fick för mig att jag skulle svimma (dessa paniksymptom fick jag förra gången jag var nere i sjukdomen också, det är någon slags kamp mellan förnuft, matmonster och en stor oro). gick hem och åt en stor macka med rökt lax (SÅ GOD). åt den tom i lugn och ro.
sedan åt jag lite vindruvor.
det är sådanthär småätande mellan måltider som gör min hjärna helt galen. blir nervös och extremt ångestfylld. måste försöka begränsa mig till bestämda tider. för min egen skull.
sedan tänkte jag testa äggvite-kvarg-fluffet jag velat testa ett tag, men allt småätande runtomkring plus att fluffet blev så himla sött och jag blev så himla mätt gjorde att min ångest steg i höjden och när jag väl är proppmätt leder det ju till att jag tänker "det som är förstört är redan förstört" och orkar inte riktigt kämpa emot. så jag kämpade inte så mycket emot.
hade dessutom suttit och läst massa ogynnande bloggar, om folk som äter det och det till middag och här sitter jag och äter hur mycket som helst halv tio på kvällen.
började fundera på om jag skulle ge mig ut på en ångestpromenad eller spy. det var mina två enda alternativ. valde det "minst ansträngande".
ja.. det här är inget roligt läsande, och jag tycker inte ni ska läsa om ni blir triggade. för trigga någon in i någon sjuk spiral är det minsta jag vill! det minsta jag vill själv är att behöva befinna mig här också. det är skittråkigt.

jag känner bara att detta är det första steget för mig, att lära mig skriva ner mina känslor omkring det hela i ord. jag måste bena ut det här. jag vet att jag är lite nervös över att åka hem över jul. mest nervös över att träffa en viss vän som själv alltid tjatar, pratar mat och ser upp till mig något enormt, som om jag är den starka.
det är oerhört ansträngande att umgås med henne, det känns som om jag ger henne tillåtelse att äta genom att jag själv gör det. jag orkar inte. jag får inte ut något av att vara med henne, medan jag är nästan den enda för henne. hur gör man?

dock! det finns mycket som är bra. jag tycker det ska bli SUPERSKÖNT att få komma hem över jul. SÅ MYSIGT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0