heja mig

den här förrädiska djävulen. har det senaste insett hur djupt in i sjukdomen jag gått igen, hur jag hela tiden väljer det trygga, ensamma alternativet istället för livet där ute. dock, jag försöker just nu resonera som så att det är bättre jag tar det lugnt och får i mig minst fyra mål per dag. istället för att jag ska göra det ena efter det andra, blir stressad av det och äta i stress = för lite eller för mycket, vilket då leder till hets och kräkningar.
har varit kräkfri sedan i lördags, och innan dess var det också en vecka emellan kräkningarna. samma innan dess. blir så stolt! faktiskt. trots att jag i dagsläget äter för lite och tränar lite för mycket, så spyr jag inte. jag vill inte spy mer. det är det ovärdaste som finns.

försöker planera och förbereda de flesta måltider, så att jag slipper få ångest. förberedandet i sig ger ångest, ja, jag känner mig äcklig och matmonstret säger "herregud du lägger ju hela ditt liv på mat, du är äcklig, inte konstigt du aldrig blir smal".
en sak som är jättejobbig är att jag har en tjej i min klass, som jag vet har det jobbigt på hemmaplan, men hon har klart och tydligt en ätstörning. känner så igen hennes beteende i mitt. hon äter nästan aldrig och när hon väl äter bryter hon en bit av en pepparkaka, en bit av ett bröd, tar två köttbullar typ. och så replikerar hon hela tiden hur hon ÄLSKAR smör. jag blir så oerhört triggad. har verkligen fått bråka med mig själv i huvudet för att inte hela tiden följa "om hon inte äter ska verkligen inte jag heller göra det" tankarna. eller "ha! och du ska in på dagvård som sitter här och äter, folk kommer ju tycka du är skitkonstig bara"

en sak som däremot är BRA är att jag klarat av att andas och ta det lugnt vid måltiderna. SÅ HIMLA FANTASTISKT. att hinna sitta ner och äta iallafall. det är fortfarande väldigt ångestfyllt. men jag upplever maten på ett helt annat sätt, jag känner smaken och jag kan känna efter i min kopp hur den tar emot den.

mina närmaste mål:
* lägga till någon kolhydrat vid minst två av dagens måltider. (kokade ris till morgondagens lunch nyss, heja!) märker hur det ofta blir mycket grönsaker/frukt, lite protein och knappt något fett eller kolhydrat alls. inte okej!
*träna pass på gymmet MAX fyra gånger i veckan. helst tre. men det känns.. skitsvårt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0